Opinie o Nas

Suplementy diety dla kobiet karmiących

W okresie karmienia piersią organizm przeznacza część energii na produkcję mleka, dlatego w tym czasie trzeba dostarczać mu nieco więcej kalorii niż zwykle. Wraz ze wzrostem zapotrzebowania organizmu na energię i podstawowe składniki odżywcze takie jak białka, węglowodany i tłuszcze, rośnie też zapotrzebowanie na witaminy i minerały. Niezbędnych organizmowi składników odżywczych powinna dostarczać mu zdrowa, zróżnicowana i odpowiednio zbilansowana dieta.

Zdarza się jednak, że dieta nie jest w stanie zapewnić właściwej podaży mikro- i makroskładników. By nie dopuścić do powstania niedoborów, w takiej sytuacji zaleca się suplementację. Kliknij „Rozwiń”, aby dowiedzieć się, czym grożą niedobory poszczególnych składników w okresie karmienia i po jakie suplementy warto sięgnąć, karmiąc dziecko piersią.

Dieta matki karmiącej – jak powinna wyglądać?

Stosowana dieta ma wpływ na skład krwi, procesy metaboliczne, budowę błon, wydzielanie hormonów i gęstość kości. Warunkuje zdrowie i dobre samopoczucie, zapobiega niedoborom składników odżywczych, w tym przede wszystkim witamin i minerałów. Sposób żywienia jest nie mniej ważny w okresie karmienia piersią.

Jak powinna wyglądać dieta kobiety karmiącej? Planując ją, można stosować zasady zdrowego stylu życia, tzw. zasady 6U, opracowane przez prof. Stanisława Bergera, założyciela Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji w SGGW. Brzmią one następująco.

  1. Urozmaicenie – posiłki powinny być różnorodne, tak aby razem z nimi dostarczać organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych.
  2. Umiarkowanie – produkcja mleka zwiększa zapotrzebowanie na energię, dlatego mama karmiąca powinna spożywać nieco więcej jedzenia niż normalnie. Zapotrzebowanie wzrasta o ok. 500 kcal w pierwszym półroczu i z biegiem czasu maleje. W okresie karmienia powinno się zatem jeść dla dwojga, a nie za dwoje.
  3. Uregulowanie – w ciągu dnia kobieta powinna jeść 4-5 posiłków w regularnych odstępach czasu, a wielkość posiłków powinna być mniej więcej taka sama. Systematyczne jedzenie zapewnia stałe dostawy energii do organizmu, co zapobiega tworzeniu zapasów w postaci tkanki tłuszczowej. Trzeba pamiętać też o regularnym piciu wody.
  4. Uprawianie aktywności fizycznej – zalecana jest codzienna aktywność fizyczna trwająca min. 30 minut. Może to być spacer, jazda na rowerze lub dowolna inna aktywność.
  5. Unikanie – powinno się unikać nadmiaru tłuszczów, soli, cukru, wysoko przetworzonych produktów, nikotyny i alkoholu.
  6. Uśmiech – szczęśliwa mama to szczęśliwe dziecko.

Jakich składników dostarcza dziecku mleko matki?

Mleko matki zawsze jest najlepszym pożywieniem dla dziecka bez względu na to, z czego składa się jej dieta. Kluczowe dla rozwoju dziecka składniki pochodzą ze zgromadzonych w organizmie w trakcie ciąży rezerw oraz z przemian biochemicznych, które są niezależne od diety. Należą do nich tłuszcze, białka, cholesterol, większość witamin, kwas foliowy, biotyna, a także minerały, w tym przede wszystkim wapń, magnez, żelazo i fosfor. Wraz z mlekiem matki do organizmu dziecka trafiają substancje pozaodżywcze istotne dla jego rozwoju takie jak przeciwciała, enzymy wspomagające trawienie, czynniki wzrostu i hormony.

Suplementacja witamin i minerałów w okresie laktacji

Zdrowa, odpowiednio zbilansowana dieta nie zawsze jest w stanie dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych w ilościach, jakich potrzebuje. Dlatego kobietom karmiącym rekomenduje się suplementację witamin i składników mineralnych.

Polscy eksperci (Polskie Towarzystwo Gastroneterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników) wskazują, by w okresie laktacji suplementować składniki takie jak:

  • witamina D3 – 1500-2000 IU na dobę,
  • kwasy Omega-3 (DHA) – 200 mg na dobę,
  • jod – 150 µg na dobę,
  • kwas foliowy – 0,4 mg na dobę,
  • żelazo – 26-27 mg na dobę.

Nie ma jednak konieczności przyjmowania wszystkich dostępnych związków, a jedynie te, na które występuje zwiększone zapotrzebowanie lub których jest niedobór. Warto w tej kwestii skonsultować się z lekarzem, a przed rozpoczęciem suplementacji wykonać odpowiednie badania.

Suplementy dla kobiet karmiących

Zioła i naturalne suplementy pomagają przy problemach w czasie laktacji i skutecznie wspomagają rozwój. Dostarczają organizmowi witamin, minerałów i innych cennych dla zdrowia składników, których często brakuje w diecie. Regularne zażywanie naturalnych suplementów dla matek karmiących pozwoli pobudzić i podtrzymać laktację. W okresie karmienia rekomenduje się przyjmowanie takich ziół jak:

  • kozieradka,
  • lucerna,
  • niepokalanek pieprzowy,
  • prawoślaz lekarski,
  • malina właściwa,
  • pokrzywa,
  • chmiel zwyczajny,
  • koper,
  • drapacz lekarski,
  • kmin rzymski,
  • rutwica lekarska,
  • kminek zwyczajny,
  • ostropest plamisty,
  • anyż,
  • pokrzywa zwyczajna,
  • rutwica lekarska.

Pamiętaj, że suplementacja nie może zastępować zdrowej diety, a jedynie ją uzupełniać. Sprawdź naszą ofertę i poznaj środki rekomendowane dla kobiet w okresie karmienia.

Substancja działająca: Witamina D
Marka: VIRIDIAN
Forma: Kapsułki
Opakowanie: Szklane
Opakowania: 60 kapsułek , 150 kapsułek
VIRIDIAN Witamina D3 2000IU (wegan)
Witamina D3
89.00 zł
Substancja działająca: Witamina D
Marka: VIRIDIAN
Forma: Płyn
Opakowanie: Szklane
Opakowania: 50 ml
VIRIDIAN Witamina D3 (wegan) w płynie
Marka: SALUS-HAUS
Forma: Tabletki
Opakowanie: Plastikowe
Opakowania: 84 tabletek
SALUS-HAUS Floradix
Dla kobiet
46.45 zł
Marka: NORDIC NATURALS
Forma: Kapsułki
Opakowanie: Plastikowe
Opakowania: 180 kapsułek
NORDIC NATURALS Prenatal DHA 830mg smak naturalny
Marka: NORDIC NATURALS
Forma: Kapsułki
Opakowanie: Plastikowe
Opakowania: 90 kapsułek
NORDIC NATURALS Prenatal DHA smak naturalny