Opinie o Nas

Kwas hialuronowy – jak rozpoznać niedobór? Jaką dietę stosować, by do niego nie dopuścić?

O kwasie hialuronowym zapewne słyszał już każdy. Większość pewnie wie, że jest to substancja naturalnie występująca w organizmie. Jednak gdy przychodzi do wymiany jego funkcji i właściwości, nie wszyscy są w stanie sprostać temu zadaniu. A warto wiedzieć, na co wpływa kwas hialuronowy w organizmie, by móc rozpoznać ewentualny jego niedobór. Dowiedz się, jakie są właściwości kwasu hialuronowego i gdzie występuje ta ważna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu substancja.

Jakie funkcje w organizmie pełni kwas hialuronowy?

Kwas hialuronowy przez niektórych bywa nazywany eliksirem młodości, gdyż pomaga walczyć z oznakami upływu czasu i zapobiegać tworzeniu się zmarszczek. Jest higroskopijny, co znaczy, że ma zdolność do wchłaniania i wiązania wody. Dzięki temu wchłania wodę ze skóry właściwej i wiąże ją w naskórku, zapewniając optymalny poziom nawilżenia.

W podtrzymaniu odpowiedniego nawodnienia skóry pomaga również fakt, że kwas hialuronowy wypełnia przestrzeń międzykomórkową, tworząc niewidoczną cienką barierę zabezpieczającą przed utratą wody. Ponadto odgrywa on rolę naturalnego filtra ochronnego, osłaniającego tym sposobem skórę przed przenikaniem przez nią bakterii. Dodatkowo bierze udział w dystrybucji substancji odżywczych do tkanek organizmu i utrzymuje proteiny strukturalne skóry.

Naturalne źródła kwasu hialuronowego

Kwas hialuronowy jest naturalnie produkowany w naszym organizmie, jednak wraz z wiekiem jego ilość zaczyna się zmniejszać, co może stać się przyczyną niedoborów. Na szczęście można walczyć z tym zjawiskiem, stosując odpowiednią dietę. Aby robić to świadomie, trzeba wiedzieć, gdzie występuje kwas hialuronowy i co zwiększa jego poziom.

Poziom kwasu hialuronowego podnoszą pokarmy bogate w fitoestrogeny, w tym m.in. soja, soczewica i nasiona roślin strączkowych. Przyczyniają się do tego również produkty zawierające flawonoidy, np. zielone rośliny liściaste, owoce cytrusowe, pomidory, cebula, brokuły, jagody czy nasiona roślin strączkowych. Do produkcji kwasu hialuronowego niezbędny jest obecny głównie w rybach, szpinaku i gorzkiej czekoladzie magnez, a także krzem, który z kolei znaleźć można w ziołach.

W codziennej diecie stosowanej celem zwiększenia zasobów kwasu hialuronowego nie może zabraknąć produktów zawierających antyoksydanty, które usuwają wolne rodniki częściowo odpowiedzialne za utratę tego składnika. Do źródeł antyoksydantów należą głównie zielone warzywa oraz czerwone i fioletowe owoce. Oprócz tego do diety należy włączyć jeszcze chude mięso, najlepiej dróg i jagnięcinę, a także ryby, gdyż pokarmy te dostarczają białek prostych biorących udział w syntezie kwasu hialuronowego.

Jakie są objawy niedoboru kwasu hialuronowego?

Spadek ilości kwasu hialuronowego w organizmie prowadzi do powstania zmian starczych. Większość zmian zobaczyć można gołym okiem. Do najczęstszych objawów niedoboru w organizmie należą:

  • odwodnienie i przesuszenie skóry,
  • pojawienie się zmarszczek,
  • powstawanie przebarwień,
  • utrata elastyczności skóry,
  • utrata objętości warg i policzków,
  • zmiana owalu twarzy,
  • wyostrzenie rysów twarzy.

W jaki sposób można podnieść poziom kwasu hialuronowego?

Czasem zdrowa i zróżnicowana dieta nie jest w stanie przyczynić się do zwiększenia poziomu tego składnika w organizmie. Wtedy z pomocą przychodzą suplementy diety zawierające w swoim składzie tę substancję. Ich wybór jest dość szeroki, warto więc wiedzieć, na co zwracać szczególną uwagę przy zakupie.

Najważniejsze aspekty, które trzeba zweryfikować przy wyborze suplementu diety z kwasem hialuronowym, to: wielkość cząsteczek, stężenie i konserwanty. Jeśli chodzi o te ostatnie, jak nietrudno się domyślić, nie powinno być ich w ogóle w takim produkcie. Więcej uwagi trzeba poświęcić wyborowi cząsteczek.

Dostępne są suplementy z kwasem hialuronowym pod postacią małych cząstek LMW, przyczyniających się do poprawy jędrności i zwiększenia przenikania substancji czynnych, a także wielkich cząstek HMW, które tworzą na powierzchni skóry firm ochronny zabezpieczający przed utratą wilgoci. Są jeszcze produkty zawierające ultramałe cząsteczki ULMW mające zdolność przenikania w głąb skóry i wiązania tam wody. Jeśli chodzi o cenę, to im mniejsze cząsteczki kwasu hialuronowego, tym wyższa cena suplementu.

Pozostaje jeszcze tylko kwestia stężenia. Na rynku dostępne są suplementy z kwasem hialuronowym o stężeniu od 1 do 5%, najczęściej jednak wartość ta oscyluje wokół 1%. Im wyższe, tym więcej substancji czynnej, co zwiększa cenę.

Kiedy można zobaczyć efekty suplementacji kwasem hialuronowym?

Nie należy się spodziewać, że rezultaty zażywania kwasu hialuronowego w tabletkach pojawią się z dnia na dzień, bo tak się niestety nie stanie. Trzeba czasu, aby zauważyć poprawę kondycji skóry i stawów. Na ogół pierwsze efekty suplementacji można zobaczyć po ok. 3 miesiącach. Ale to, że się je zauważy, nie oznacza, że można zaprzestać dalszego przyjmowania wybranego suplementu. Aby móc czerpać z niego jak najwięcej korzyści i cieszyć się ładnie wyglądającą skórą i zdrowymi stawami, trzeba go stosować długoterminowo.