Opinie o Nas

Dieta Adele (sirtuinowa)

CO TO JEST DIETA SIRTUINOWA (ADELE) ?

Dieta Sirtuinowa (Dieta SIRT) – Została opracowana przez Aidana Gogginsa i Glena Mattena, absolwentów angielskiego Uniwersytetu w Surrey, w 2016 roku i bazuje na produktach bogatych w aktywatory sirtuin, natomiast rozgłos zyskała dość niedawno z powodu spektakularnej metamorfozy znanej piosenkarki Adele. Dlatego też dieta sirtuinowa nazywana jest również dietą Adele. Jest to dieta polegająca na wprowadzeniu do jadłospisu jak największej ilości produktów bogatych w polifenole. Powodują bowiem one aktywację tzw. białek sirtuinowych, mających wpływ na redukcję masy ciała, poprawę samopoczucia oraz stanu zdrowia. Substancje te zostały zbiorczo nazwane aktywatorami sirtuin, a dieta sirtuinowa zakłada jak największy ich udział w codziennym menu.

CO TO SĄ SIRTUINY?

To rodzaj białek występujących w organizmie które pełnią ważną funkcję w procesie opóżniania starzenia organizmu  oraz odgrywają dużą rolę w regulacji długości życia. Biorą udział  w  naprawie uszkodzonego materiału genetycznego oraz metabolizmie tłuszczów i węglowodanów.  Niszczą wolne rodniki tlenowe, a także spowalniają procesy starzenia. Produkty sirtuinowe regulują procesy metaboliczne organizmu, w szczególności wpływa na spalanie tłuszczu, zwiększanie masy mięśniowej i poprawę kondycji komórek.

 

Sirtuiny są w naszym organizmie aktywowane w chwili spożywania produktów bogatych w polifenole, flawonole, katechiny, alkaloidy oraz izoflawony, czyli związki wykazujące intensywne działanie antyoksydacyjne. Dieta Sirt opiera się więc nie tylko o ujemny bilans kaloryczny, ale także o spożywanie konkretnych produktów bogatych w te związki, w celu multiplikacji pozytywnych efektów dla organizmu. Utrata tkanki tłuszczowej dzięki oddziaływaniu sirtuin może wynikać z ich wpływu na spadek poziomu glukozy we krwi i zwiększania insulino wrażliwości komórek, ponieważ nadmiar insuliny, sprzyja przekształcaniu glukozy w tkankę tłuszczową.

20 najważniejszych produktów bogatych w aktywatory sirtuin

  • papryczka bird’s eye;
  • gryka ;
  • kapary ;
  • seler;
  • kakao;
  • kawa;
  • oliwa z oliwek extravirgin;
  • zielona herbata (w szczególności matcha);
  • jarmuż;
  • lubczyk;
  • daktyle Medjool;
  • pietruszka;
  • czerwona cykoria;
  • czerwona cebula;
  • czerwone wino;
  • rukola;
  • soja;
  • truskawki;
  • kurkuma;
  • orzechy włoskie;

ZASADY DIETY SIRTUINOWEJ

Najważniejsze założenia diety Sirt polegają na ograniczeniu spożycia węglowodanów i tłuszczy, spożyciu dużej ilości roślin i produktów nieprzetworzonych oraz spożywanie 4 posiłków dziennie. Ostatni posiłek trzeba zjeść przed godziną 19.00. Wśród posiłków muszą znajdować koktajle sirtuinowe. Dieta Sirtuinowa składa się z trzech etapów:

Etap I diety sirtuinowej obejmuje dwa odrębne etapy. Trzy pierwsze dni, spożycie kalorii zostaje ograniczone do maksimum 1000 kalorii, a dzienna dieta składa się z:

  • 3 porcji zielonego soku sirtuinowego,
  • 1 stałego posiłku.

Kolejne 4 doby – 1 500 kcal, na które składają się 2 koktajle i 2 posiłki. Pierwszy etap ma na celu wyeliminowanie z organizmu nadmiaru toksyn.

Etap II  etap: W dniach od czwartego do siódmego spożycie kalorii rośnie

do maksymalnie 1500 kalorii , 1 koktajl + 3 posiłki dziennie, bez wskazań kalorycznych

Etap III - od  15 dnia;  brak ścisłych zaleceń, opieranie jadłospisu na produktach zawierających jak najwięcej sirtuin.

ZIELONY SOK SIRTUINOWY

Zielony sok stanowi główny składnik pierwszego etapu diety sirtuinowej. Składa się on wyłącznie ze składników o silnym działaniu sirtuinowym. Każdy z nich stanowi potężną mieszankę naturalnych związków, takich jak apigenina, kemferol, luteolina, kwercetyna czy EGCG, aktywując geny kodujące sirtuiny. W  ten sposób wspomagają redukcję tkanki tłuszczowej. Dodatek do koktajlu  jabłka i cytryny poprawia smak koktajlu. Naturalne kwasy zawarte w cytrynie chronią i stabilizują związki aktywujące geny sirtuinowe, a także poprawiają ich wchłanianie.

 

Główne składniki soku Sirtuinowego to:

  • jarmuż,
  • rukola,
  • pietruszka,
  • lubczyk (opcjonalnie),
  • zielony seler (w tym liście),
  • zielona herbata matcha

Herbata Matcha to sproszkowana zielona herbata. Matcha rośnie w 90-procentowym cieniu, jej listki są ścierane na drobny proszek. Inaczej niż w przypadku zwykłej zielonej herbaty, z której przyrządza się napar, matcha – jako drobny proszek – rozpuszcza się w wodzie, który warto pić, ponieważ w ten sposób znacząco zwiększa się   spożycie EGCG, czyli jednego ze związków aktywujących geny sirtuinowe.

 

DLA KOGO PRZEZNACZONA JEST DIETA SIRT?

Ze względu na to, że jest do dieta odchudzająca polecana jest ona dla osób z nadmierną masą ciała lub otyłością i zalecana jest dla osób z BMI powyżej 20. Jeżeli zmagamy się z chorobami współtowarzyszącymi warto uprzednio zasięgnąć porady lekarza czy dietetyka, który może również obliczyć nam nasze zapotrzebowanie i wskaźnik BMI.

SUPLEMENTACJA PRZY DIECIE SIRTULINOWEJ ADELE

Jeśli dieta będzie odpowiednio zbilansowana,, powinna pokryć nasze zapotrzebowanie dzienne na wszystkie składniki odżywcze – zwłaszcza od rozpoczęcia II fazy. Autorzy diety zaznaczają jednak, że osoby mieszkające m. in. w Polsce, powinny suplementować dodatkowo witaminę D podczas sezonu jesienno-zimowego.

CZY WARTO STOSOWAC DIETĘ SIRTUINOWĄ?

Zasady diety Sirtuinowej opierają się głównie na redukcji kaloryczności i nie ma dotąd dowodów na to, że ma ona bardziej korzystny wpływ niż jakakolwiek inna dieta. Natomiast dodanie produktów Sirtfood do codziennej, diety i spożywanie ich przez długi czas bez restrykcji kalorycznych, może mieć korzystny wpływ na utrzymanie zdrowia i zachowanie lepszego samopoczucia.

Dietetyk Agnieszka Buk