Jak walczyć z bezsennością?

Bezsenność jest zaburzeniem wykazującym wpływ na całodobowe funkcjonowanie organizmu. Na tym, że długość snu jest nieadekwatna do potrzeb, cierpi wiele aspektów życia codziennego. Długotrwała bezsenność może prowadzić do poważnych problemów ze zdrowiem.

Pod żadnym pozorem nie powinno się bagatelizować pierwszych oznak bezsenności. Dotyczą one trudności z inicjacją snu lub jego utrzymaniem, a także przedwczesnego budzenia. Aby dowiedzieć się więcej na temat objawów bezsenności, zapraszamy do lektury artykułu KLIK. Gdy problem ten się pojawi, należy jak najszybciej podjąć kroki prowadzące do jego wyeliminowania. Pozwoli to zachować nie tylko dobre samopoczucie, ale przede wszystkim zdrowie. Sprawdź, jak walczyć z bezsennością samemu i kiedy trzeba zgłosić się po pomoc do specjalisty.

Higiena snu – jakich zasad przestrzegać?

Na długość i jakość snu w dużym stopniu wpływa tryb życia i błędne nawyki naruszające zasady higieny snu. Dlatego pamiętaj o stosowaniu się do następujących reguł.

  • Zadbaj o aktywność fizyczną – w szczególności wtedy gdy prowadzisz siedzący tryb życia.
  • Wyeliminuj szkodliwe nawyki żywieniowe i zadbaj o zdrową odpowiednio zbilansowaną dietę. Nie jedz obfitych i ciężkostrawnych posiłków przed snem.
  • Nie stosuj wieczorem środków pobudzających takich jak kofeina, nikotyna czy alkohol.
  • Prowadź regularny tryb życia i przestrzegaj godzin wstawania i kładzenia się.
  • Unikaj silnego światła wieczorem. Postaraj się ograniczyć korzystanie z komputera i telefonu, a także oglądanie telewizora tuż przed snem.
  • Zadbaj o komfortowe warunki snu. Łóżko i poduszka będą wygodne wtedy gdy dopasujesz je do Twoich potrzeb. Temperatura w pomieszczeniu nie może być zbyt niska ani za wysoka. Unikaj spania w hałasie.
  • Staraj się nie wykorzystywać łóżka do wykonywania czynności niezwiązanych ze snem takich jak oglądanie telewizji czy czytanie książek.
  • Unikaj pobudzających aktywności przed snem.
  • Staraj się nie robić drzemek w ciągu dnia.
  • Nie próbuj zasypiać na siłę. Kładź się do łóżka wtedy gdy poczujesz fizyczne zmęczenie.
  • Wystrzegaj się regularnego przyjmowania leków nasennych.

 

Bezsenność – jak z nią walczyć? Domowe sposoby na bezsenność

Niewysypianie się powoduje permanentne rozdrażnienie, obniża koncentrację, spowalnia myślenie i obniża odporność. Gdy problem nie jest poważny i nie trwa długo, może spróbować zwalczyć go przy pomocy ziół. Po jakie zioła w przypadku bezsenności warto sięgnąć?

Bezsenność – leczenie ziołami

Pomóc mogą takie zioła jak:

  • melisa – działa uspokajająco, łagodzi stres i obniża stany lękowe, a w konsekwencji ułatwia zasypianie i zapewnia spokojny sen,
  • lawenda – obniża aktywność układu nerwowego, co pozwala się zrelaksować i uspokoić,
  • kozłek lekarski – eliminuje stany lękowe i nerwice, zmniejsza pobudzenie, pomaga się rozluźnić i odprężyć,
  • chmiel – ma właściwości uspokajające i nasenne, wywołuje sen głęboki.

Wszystkie wymienione zioła nabyć można w sklepie Strefa Witalności pod różnymi postaciami. Warto zaopatrzyć się np. w susz, z którego można przygotować napar i wypić go przed snem. Dobrze sprawdzi się także olejek lawendowy, który z kolei można wykorzystać do przygotowania kąpieli.

Bezsenność – leczenie olejkami

Alternatywnym sposobem leczenia bezsenności jest aromaterapia. Może on stanowić także wsparcie dla podstawowej kuracji. Olejki, w które warto się zaopatrzyć, to:

  • olejek majerankowy – uspokaja układ nerwowy, mocno odpręża, łagodzi napięcie emocjonalne,
  • olejek rumiankowy – działa kojąco, pomaga zrelaksować się i uspokoić,
  • olejek lawendowy – łagodzi napięcie i relaksuje, zwalcza stres,
  • olejek różany – pomaga wyeliminować stany lękowe, napięcie nerwowe i stres,
  • olejek z bergamotki – wycisza, relaksuje i uspokaja, działa antydepresyjnie,
  • olejek z melisy – pomaga obniżyć tętno i złagodzić skutki stresu, świetnie uspokaja,
  • olejek jaśminowy – działa relaksująco, koi nerwy,
  • olejek szałwiowy – sprzyja relaksacji, ma działanie uspokajające,
  • olejek bazyliowy – skuteczny w łagodzeniu stanów lękowych i objawów depresji, działa antystresowo,
  • olejek mandarynkowy – zmniejsza napięcie nerwowe i stres, uspokaja i pomaga zapanować nad nerwami,
  • olejek z paczuli – wzmacnia i reguluje system nerwowy,
  • olejek cedrowy – działa kojąco i uspokajająco.

Stosowanie olejków dobrze sprawdzi się również w przypadku dzieci, które zmagają się z problemami z zasypianiem. Wcześniej trzeba tylko upewnić się, czy wybrany olejek jest dla nich bezpieczny.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie preparatów na sen?

Największe znaczenie powinien mieć dla nas skład leków na bezsenność. Składnikami o działaniu uspokajającym i przeciwlękowym, które usuwają niepokój i tym samym poprawiają jakość snu, są m.in.:

  • tryptofan,
  • maczek kalifornijski,
  • inozytol,
  • rodhiola,
  • GABA,
  • głóg,
  • glicyna,
  • lucerna,
  • teanina,
  • tarczyca bajkalska,
  • męczennica cielista,
  • gotu kola,
  • melatonina,
  • magnez.

Bezsenność – kiedy do lekarza?

Zdarza się, że przyczyny bezsenności nie są poważne i dość łatwo samemu je wyeliminować, dbając o higienę snu. Jeśli pomimo przestrzegania powyższych zasad i stosowania domowych metod walki z bezsennością nie będzie widać poprawy, warto skonsultować swój problem ze specjalistą.

Gdy bezsenność nie trwa dłużej niż miesiąc, najprawdopodobniej wystarczy wizyta u lekarza rodzinnego. Jeśli jednak utrzymuje się dłużej, konieczna jest wizyta u psychiatry.

Badania na bezsenność

Bezsenność jest rozpoznaniem klinicznym, które stawia się na podstawie wywiadu uzupełnionego o badanie fizykalne. Specjalista może dodatkowo poprosić pacjenta o przygotowanie tzw. dziennika snu. Jeśli chodzi o badania laboratoryjne, to zwykle nie znajdują one zastosowania w zakresie szukania przyczyn bezsenności.

Kluczowy przy diagnozowaniu bezsenności jest wywiad. Wyróżnia się:

  • wywiad dotyczący zaburzeń snu,
  • wywiad dotyczący higieny i warunków snu,
  • wywiad ogólnolekarski.

Na podstawie zebranych w ten sposób informacji specjalista może stwierdzić, czy pacjent rzeczywiście cierpi na bezsenność oraz czy są podstawy do podejrzewania innych zaburzeń snu. Jeśli bezsenność jest objawem choroby, pacjent może zostać skierowany do lekarza, zajmującego się leczeniem określonego schorzenia.

Bezsenność – leczenie

W ramach leczenia bezsenności w pierwszej kolejności podejmuje się terapię poznawczo-behawioralną, która może odbywać się w formie indywidualnej lub grupowej. Pozwala to na wyeliminowanie czynników wywołujących bezsenność i niesie za sobą wysoką skuteczność. Stosowanie oddziaływań psychologicznych jest zasadne ze względu na fakt, że czynniki psychiczne i behawioralne nie tylko wywołują, ale też podtrzymują objawy bezsenności.

Gdy terapia nie przyniesie efektów, specjalista może zadecydować o konieczności zastosowania farmakoterapii. Farmakoterapia zazwyczaj opiera się na przyjmowaniu niewielkich dawek leków przeciwdepresyjnych. Należy pamiętać, że leczenie farmakologiczne bezsenności powinno odbywać się pod ścisłą kontrolą lekarza.