Opinie o Nas

Wybierz najlepszą witaminę B12 dla siebie

Witamina B12 odpowiada za prawidłowe utrzymanie metabolizmu energetycznego. Pomaga w produkcji czerwonych krwinek, których brak może prowadzić do anemii. Redukuje uczucie znużenia i zmęczenia, wpływa również na utrzymanie wysokiej sprawności mięśni podczas aktywności fizycznej, dlatego jest często polecana na ból pleców. Jest ważna dla zachowania zdrowia psychicznego i sprawności umysłowej, dzięki temu działa wspomagająco  na depresję. Dodatkowo witamina B12 pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu systemu odpornościowego organizmu.

Co to jest witamina B12 i na co pomaga?

Z czego jest witamina B12? Ta rozpuszczalna w wodzie witamina nazywana jest inaczej kobalaminą ze względu na obecność w jej składzie metalu ciężkiego-kobaltu. Została odkryta w 1926 roku podczas badań nad chorobą Addisona-Biermera tzw. anemią złośliwą. Za to odkrycie badacze Whipple, Minot i Murphy otrzymali w 1934 roku nagrodę Nobla. Przełomem stała się odkryta przez nich zależność między spożywaniem dużej ilości wątroby zwierzęcej przez chorych na anemię a zawartością czerwonych krwinek we krwi. Tylko dwie poznane formy wykazują największą aktywność fizjologiczną tj. stanowiąca 75% całkowitej zawartości witaminy B12 w surowicy krwi- metylokobalamina oraz obecna w wątrobie, miąższu nerek i erytrocytach- 5-dezoksyadenozylokobalamina.

Właściwości witaminy B12 i skutki niedoboru

Jakie są właściwości witaminy B12? Odpowiada ona za szereg istotnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu procesów tj. właściwą przemianę materii i wytworzenie energii w komórkach. Odgrywa kluczową rolę w zapobieganiu wzrostowi poziomu homocysteiny w organizmie, której podwyższony poziom zwiększa ryzyko wystąpienia miażdżycy. Do jej właściwości należy także pomoc w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i sprawowania funkcji psychologicznych, z tego powodu jest zalecana na stres. Podając witaminę B12 starszym osobom,  można zwiększyć ich funkcje poznawcze i zmniejszyć ryzyko powstania choroby Alzheimera.

Na co jeszcze pomaga witamina B12? Dzięki temu, że jest wykorzystywana do syntezy DNA, wspomaga wzrost komórek w organizmie, co znacząco wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu immunologicznego organizmu. Witamina ta bierze aktywny udział w produkcji czerwonych krwinek. Co istotne niedobór kobalaminy prowadzi do upośledzenia struktury czerwonych krwinek, które stają się zbyt duże, co może  doprowadzić do większego ryzyka rozwoju niebezpiecznej choroby tzw. anemii megaloblastycznej. Niedobór witaminy B12 może przyczyniać się z kolei do powstania wielu, mało charakterystycznych objawów jak niepokój, drętwienie i mrowienie, zaburzenia pamięci, depresja, zmiany psychologiczne i degeneracyjne tj. choroba Alzheimera, a nawet stwardnienie rozsiane. Obniżony poziom kobalaminy może w doprowadzić także do szybszego rozwoju demencji i otępienia.

 

Z czym się wchłania witamina B12?

 

Witamina ta wraz z innymi związkami jest w stanie spełniać ważne funkcje w organizmie. Z czym łączyć witaminę B12? Można wymienić kilka kluczowych relacji, dzięki którym możliwe jest prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Połączenie witaminy B12 z B6 wraz kwasem foliowym pomaga rozkładać homocysteinę, której wysoki poziom może prowadzić do ryzyka powstawania dolegliwości związanych z miażdżycą tj. zawał mięśnia sercowego oraz choroby wieńcowej. Z kolei relacja witamina B12 z kwasem foliowym jest ważna dla produkcji ciałek krwi, ponieważ  obie witaminy biorą udział w regulacji tworzenia i dojrzewania czerwonych krwinek. Natomiast dla uzyskania jeszcze lepszego związku podnoszącego odporność organizmu można zestawić witaminę B12 z witaminą C.

Źródła witaminy B12 i jak ją uzupełniać?

Źródłem witaminy B12 są jedynie produkty zwierzęce tj. mięso i jego przetwory. Co ważne aktywna forma kobalaminy nie występuje w produktach roślinnych, jej znikome ilości znajdujące się w żywności roślinnej są wynikiem zanieczyszczeń mikroorganizmami. Witaminę tą tworzą zatem bakterie w procesie fermentacji, w ten sposób produkowana jest również witamina B12 dostępna w suplementach diety. Kobalamina jest wytwarzana w jelicie grubym u ludzi, jednak z uwagi na to, że jest ona wchłaniania w jelicie cienkim, proces ten ma znikome znaczenie dla organizmu. Co więcej, witamina B12 w jedzeniu jest zawsze połączona z białkiem, dlatego proces wchłaniania tej witaminy przez organizm jest nie tylko bardzo złożony, ale i zależy w dużej mierze od sprawnego funkcjonowania układu pokarmowego. Dlatego jedynie posiłki składające się z produktów mięsnych mogą w stanie pokryć dzienne zapotrzebowanie na witaminę B12. U osób dorosłych ludzi ilość kobalaminy znajdująca się w surowicy wynosi 150-350 pg/100 ml.

W związku z tym, że wchłanialność witaminy B12 jest ograniczona i zależna od wielu czynników, warto zastanowić się nad dostarczeniem jej w formie suplementów diety. Wcześniej wskazane jest jednak wykonanie stosownych badań, mogących jednoznacznie stwierdzić, czy jej poziom jest obniżony. Zwłaszcza osoby stosujące restrykcyjne diety, weganie i wegetarianie, sportowcy, kobiety w ciąży, osoby starsze mogą być narażone na niski poziom kobalaminy. Różne postaci suplementów diety dostępne są w Strefie Witalności, dzięki temu każdy znajdzie najbardziej odpowiadającą swoim potrzebom formę.